WVI GISCO verslag, over 3D-meshes, notificaties, niet gemotoriseerd verkeer en een academie
Cyclomedia
Cyclomedia biedt een innovatief platform voor geografische data-inwinning en -analyse, gericht op zowel gemeentelijke als private toepassingen. Met behulp van auto’s en vliegtuigen verzamelt Cyclomedia beelden en genereert ze orthofoto’s, oblieke beelden (vanuit 4 windrichtingen), en 3D-meshes. Deze gegevens worden elke twee jaar geüpdatet, waardoor historische data vanaf 2009 beschikbaar zijn. Gemeenten hebben onbeperkt toegang voor medewerkers met een @gemeente.be
-e-mailadres, en er zijn mogelijkheden om datasets en puntenwolken te integreren met GIS-systemen zoals QGIS, ArcGIS, en CAD-omgevingen.
Het systeem biedt geautomatiseerde inventarisaties van objecten zoals verkeersborden, bomen, wegmarkeringen en rioleringsputjes, met een nauwkeurigheid van 95%. Gemeenten kunnen bijvoorbeeld shapefiles en XML-bestanden ontvangen die verkeersborden en wegmarkeringen beschrijven, maar er is vaak nog controle op terrein nodig. Met tools zoals zichtlijn- en schaduwanalyses kunnen gebruikers 3D-modellen simuleren en de impact van bijvoorbeeld nieuwe gebouwen of bomen inschatten. Deze functionaliteiten ondersteunen gemeenten bij het beheer van groenvoorzieningen, verharding/ontharding, verkeersveiligheid, en schadebeoordeling van wegen. Een voorbeeld is de “wegdekschade-analyse”, waarbij een weg een score van 1 tot 10 krijgt volgens standaarden zoals PASER of CROW146a.
Cyclomedia kijkt naar de toekomst en streeft naar een AI-gedreven systeem waarbij gebruikers met simpele vragen geografische informatie kunnen opvragen, zoals het identificeren van alle bomen in een bepaalde straat. Momenteel worden meer use cases, zoals zonnepanelenanalyse, onderzocht. Hoewel de beelden vrij beschikbaar zijn voor gemeentelijk gebruik, geldt voor externe partijen (zoals studiebureaus) dat ze zelf data moeten aanschaffen. Beelden kunnen onder voorwaarden gedeeld worden, bijvoorbeeld met bronvermelding op gemeentelijke websites.
Collegagroep GIS
De collegagroep GIS benadrukt het belang van kennisdeling en samenwerking tussen West-Vlaamse gemeenten. Warme oproep om notificaties in te schakelen binnen de groep “Marktplein 1”, zodat je updates ontvangt over nieuwe posts en je collega’s mee uit de nood helpt. In omgekeerde richting, stel gerust vragen, soms heb je die dat ene kleine inzicht nodig om verder te geraken. Je collega’s over de gemeentegrenzen heen helpen je graag. Philippe Derynck deelt binnenkort handleidingen over het toevoegen van WMS-diensten van GIS West in ArcGIS Pro, QGIS en ArcGIS Online.
Zet je meldingen aan via je persoonlijk menu rechtsboven, kies er voor instellingen. Kies daarna voor notificaties en vink daarna email aan bij “Nieuwe berichten en chatberichten in groepen”:
Een belangrijk discussiepunt was het licentiebeheer voor ArcGIS. De provincie biedt momenteel 59 licenties aan gemeenten, maar de kosten stijgen door de overgang naar user-types. Er blijft echter ondersteuning van de provincie maar gemeenten worden uitgenodigd om mee te denken over mogelijke oplossingen voor het vlot ontsluiten van de licenties, zoals mogelijks gedeelde toegang via ArcGIS Enterprise. Daarnaast zijn er vragen gesteld over de keuze tussen VertiGIS en ArcGIS Experience Builder voor gehoste loketten.
Gemeenten worden verder aangemoedigd om hun successen en uitdagingen te delen. Dit kan bijdragen aan betere samenwerking en kennisuitwisseling over bijvoorbeeld PostGIS, GeoServer en praktische GIS-oplossingen.
Wegenregister
Het wegenregister is een essentiële dataset die alle wegen in Vlaanderen omvat, in de vorm van wegsegmenten en -knooppunten. Hoewel het register al jaren in ontwikkeling is, blijft de kwaliteit van attributen (zoals rijstroken, breedte en verharding) achter. Er zijn significante stappen gezet in samenwerking met het GRB, zoals verbeterde geometrie en een betere koppeling met straatnamen, maar er is nog veel werk nodig om van het register een volwaardige authentieke bron te maken.
Momenteel wordt het register vooral gebruikt voor gemotoriseerd verkeer. Uitbreiding naar niet-gemotoriseerd verkeer, zoals fietspaden en wandelpaden, wordt overwogen, maar brengt complexiteit met zich mee, bijvoorbeeld bij verhoogde of naastliggende fietspaden. Er is ook behoefte aan een historiek van wijzigingen, zodat verdwenen wegsegmenten traceerbaar blijven. Daarnaast wordt gekeken naar het ontwikkelen van een gewenst netwerk (bijvoorbeeld voor nieuwe fietsknooppunten) en de link met GRB-data.
Het beheer van het register is uitdagend door de betrokkenheid van meerdere instanties, waaronder gemeenten, de Vlaamse overheid en private beheerders. De verantwoordelijkheid voor het updaten en valideren van data ligt vaak bij lokale besturen, maar de gewestwegen zijn dan weer voor de Vlaamse Overheid. Dit maakt het decentraal beheer een stuk complexer dan het GRAR bijvoorbeeld. In 2025 moet een roadmap klaar zijn die de financiering, governance en technische verbeteringen vastlegt. Het doel is om van het wegenregister een nuttige basisdataset te maken voor brede toepassingen, zoals ook verkeersveiligheid en mobiliteitsbeheer.
Negatieve Busnummers (Souterrain)
Het nummeringssysteem voor ondergrondse verdiepingen, zoals -101, wordt niet ondersteund door het huidige systeem (LARA). Dit probleem treft momenteel 518 adressen in West-Vlaanderen. Er wordt voorgesteld om over te stappen op een nieuw systeem waarbij de nummering start bij 0001 voor kelderverdiepingen, maar ook andere oplossingen liggen nog op tafel. Er werd in de discussie nog geen consensus gevonden.
WVI Academy
De WVI Academy is een nieuw initiatief waarbij de WVI workshops rond GIS-technologieën zoals QGIS, ArcGIS Experience Builder, PostGIS en GeoServer wil gaan inrichten waarbij een externe persoon met kennis de opleiding komt geven en GISCO leden kunnen deelnemen tegen betaling. Daarnaast worden jullie uitgenodigd om op de volgende GISCO een pitch te presenteren waarin je een GIS-oplossingen of uitdaging toelicht. Dit kan variëren van innovaties in databeheer tot praktische toepassingen voor specifieke gemeentelijke problemen.
0 reacties