VVSG-GIS 10/11/2017

Gepubliceerd door Wouter Verhelst op

Centraal thema op het overleg van november:
  • Snelheid.Vlaanderen: de wedergeboorte van de verkeersbordendatabank (demo, eerste bevindingen en stand van zaken)

De nieuwe toepassing verkeersborden.vlaanderen (ofwel de verkeersbordendatabank 2.0) wordt normaliter op 1/1/2018 gelanceerd. Op 6/12/2017 wordt de bestaande verkeersbordendatabank definitief afgesloten en wordt de data overgepompt naar de vernieuwde toepassing. Het afgelopen jaar werkte een technische werkgroep van AWV, MOW, Informatie Vlaanderen en 10 lokale besturen aan een vernieuwde, gebruiksvriendelijke toepassing. Vanuit Midwest namen Roeselare en Wingene hieraan deel.

 

Enkele interessante aspecten/mogelijkheden van de nieuwe toepassing:

  • Synchronisatie met lokale toepassingen van SIMAD en GeoIT. De synchronisatie werkt enkel in 1 richting: als de brondata dus lokaal beheerd wordt, kan er niets in de VKBDB bewerkt worden (enkel consultatie).
  • De inplanting van een verkeersbord rechtstreeks aanduiden op de 360°-beeldendatabank, via een plugin
  • Bijlages aan een bord koppelen (afbeeldingen…)
  • Copy/paste van bestaande opstellingen
  • De uitgebreide invulvelden zijn gebaseerd op het Standaardbestek 250, waardoor er automatisch een melding gegeven wordt als een opstelling niet conform is.
  • Geplande of tijdelijke opstellingen of verwijderingen kunnen bewaard en opnieuw geactiveerd worden (bv. bij wederkerende evenementen)
  • Borden overdragen naar het gewest of naar een andere gemeente
  • Wegwijzers komen er binnenkort ook in
  • Filteren
  • Exporteren:
    ○ Rapportjes in pdf, met verschillende gradaties van detaillering
    ○ Lijsten in .xls/.csv-formaat

 

Het uiteindelijke doel van de toepassing is om te komen tot een kaart van de snelheidsregimes, afgeleid van enerzijds de door de gemeente (en AWV) beheerde verkeersborden en anderzijds de wegsegmenten uit het Wegenregister. Daar ligt meteen een eerste probleem: het Wegenregister is weliswaar een authentieke gegevensbron van Informatie Vlaanderen, maar kan vooralsnog niet decentraal beheerd worden. Dit project zou dan ook een ext rahefboom kunnen zijn om een vorm van decentraal beheer van het Wegenregiste’ (wellicht pas vanaf de lancering van het decentraal beheer van het Gebouwen-/Adressenregister in 2019) én de verderzetting van de 360°-beeldendatabank mogelijk te maken.

Er is voorlopig nog geen decretale verplichting hierrond, maar AWV wil de gemeenten vooral stimuleren door hen bepaalde incentives aan te bieden:

  • De snelheidsregimes, afgeleid van de verkeersborden, worden als Open Data ontsloten voor hergebruik in allerlei slimme toepassingen (routeringssystemen, snelheidsbegrenzers, op Geopunt…). De gegevens worden momenteel al door sommige GPS-firma’s gebruikt.
  • Door de filter- en exportmogelijkheden kan de VKBDB gebruikt worden als een gemeentelijke inventaris voor diverse analyses.
  • In de loop van 2018 wordt een module uitgewerkt die aanvullende reglementen automatisch aanmaakt op basis van de opstelling van borden in de VKBDB.
  • In een latere fase wordt de mogelijkheid onderzocht om werkopdrachten te laten voortvloeien uit de toepassing. Dit is nu al mogelijk in de versie die door AWV intern gebruikt wordt voor de gewestwegen.

Toekenning van rechten verloopt uiteraard via het gekende Gebruikersbeheer Lokale Besturen. Rechten kunnen voor verschillende gemeenten aan 1 persoon toegekend worden (bv. voor politiezones).

Er komt vanaf januari een handleiding beschikbaar en een aanspreekpunt, i.s.m. Informatie Vlaanderen.

In december-januari worden er infosessies georganiseerd die dieper zullen ingaan op de context, de functionaliteiten en het verdere traject. Vanuit VVSG wordt er gewerkt aan een voorstel voor methodiek voor startende gemeenten.

Zie ook de presentatie van op de trefdag Informatie Vlaanderen van 30 november 2017.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.