Verkeersbordendatabank bijgewerkt in Wielsbeke, Ruiselede en Tielt

Gepubliceerd door Wouter Verhelst op

Drie Midwest-gemeenten besloten om deze zomer hun verkeersbordendatabank te laten op punt zetten door jobstudenten. Het waren meteen interessante testcases voor zowel de methodiek van bijwerken als de toepassing zelf.

De nieuwe verkeersbordendatabank bevat als vertrekpunt een momentopname van 2008-2010. Gemeenten die er niet systematisch mee gewerkt hebben (de meesten), moeten dus een inhaalbeweging van ca. 8 jaar maken om hun databank op punt te zetten. In veel gemeenten is daar weinig animo en tijd voor te vinden, maar eenmaal de databank bijgewerkt is, blijkt het door de uitgebreide filtermogelijkheden wel een handig instrument om lijsten en rapporten te trekken. Naast het eigen voordeel van een inventaris is er ook het hergebruik van de snelheidsregimes als open data in verschillende routeringsapps.

Ruiselede, Wielsbeke en Tielt besloten om elk een jobstudent op de initiële inventarisatie te zetten. In Ruiselede (veel landelijke wegen, kleine dorpskernen) werd dit werk afgerond in 2 weken. In Wielsbeke (veel bedrijventerreinen, grotere dorpskernen en veel recente wijzigingen aan verkeerssituaties) duurde dit 3 weken, in Tielt 4 weken.

Een nadeel van de webtoepassing is dat ze niet responsief ontworpen is, d.w.z. dat ze zich niet aanpast aan mobiele apparaten. Hierdoor is het moeilijk om er rechtstreeks in te gaan inventariseren vanop het terrein. De jobstudenten in kwestie gingen als volgt te werk:

  • Het stratenplan werd ingedeeld in sectoren en een planning werd opgesteld. Op het stratenplan werden de vorderingen gemarkeerd.
  • Per straat of wijk werden kaarten afgedrukt met de locatie van de borden:

VKBDB

  • Straat per straat werd afgegaan en elk verkeersbord gefotografeerd + het nummer van de foto genoteerd op het plan. Enkel het nummer van de foto werd genoteerd, aangezien de foto meestal alle nodige info bevat.
  • Terug op het bureau:
    • nieuwe foto van elk bord opladen (zie nummering op plan). Tip: bij het opladen van foto’s kan er een probleem zijn. Lees hier hoe je deze bug oplost.
    • opstellingen wijzigen waar nodig
    • nieuwe borden/opstellingen toevoegen, met de essentiële info. In de toepassing is er een handige plugin van de 360°-beeldendatabank.
  • Verdwenen borden werden verwijderd, maar het uitgebreide rapport (+ oude foto) werd bewaard. Ook voor beschadigde of onleesbare borden werden de rapporten bewaard. Op die manier kregen de technische diensten een overzicht van zaken die eventueel moeten opgevolgd worden. Meteen een extra meerwaarde van deze oefening. Om een idee te geven: voor Tielt waren er ongeveer 250 borden verdwenen of verwijderd t.o.v. 2010 en een 60-tal met opmerkingen (onleesbaar, verdraaid…).

Eens de databank op punt staat, gebeurt de verdere bijwerking sporadisch. Dit vraagt dus niet veel werk meer, op voorwaarde uiteraard dat het consequent gebeurt. De beheerder moet zicht hebben op alle wijzigingen die op het terrein gebeuren. Daarvoor werden in elke gemeente de nodige afspraken gemaakt met de gemeentediensten die verantwoordelijk zijn voor het plaatsen en vervangen van verkeersborden.

Op 19/6 organiseerden WVI en Leiedal samen met MOW enkele infosessies over de Verkeersbordendatabank en de Interactieve Reglementengenerator.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.