Verkeersbordendatabank 2.0

Gepubliceerd door Wouter Verhelst op

De Verkeersbordendatabank is bij veel gemeenten nooit echt van de grond geraakt. Onder impuls van het project snelheid.vlaanderen van minister Ben Weyts, wordt er momenteel gewerkt aan een nieuwe versie van de toepassing, geïntegreerd in de Wegendatabank van AWV. De bedoeling is om eind 2017 een werkbare tool aan de gemeenten aan te bieden.

Onder impuls van minister Ben Weyts werd in juli 2016 het project snelheid.vlaanderen opgestart. De bedoeling is om de snelheidsregimes in Vlaanderen in kaart te brengen en om deze als open data te ontsluiten naar burgers (via het Burgerloket, dat deze zomer gelanceerd wordt) en naar private partners toe (softwareontwikkelaars, GPS-firma’s etc…). Deze snelheidsregimes zal gebruikt gemaakt worden van de snelheidsborden uit de Verkeersbordendatabank (VKBDB) en de lijnelementen van het Wegenregister. De VKBDB werd in 2008 gelanceerd. Via een samenwerkingsovereenkomst engageerden de gemeenten zich om na de initiële inventarisatie door Vlaanderen de bijhouding te doen, maar om verschillende redenen (technische problemen, complexiteit, niet gebruiksvriendelijk…) raakte de toepassing in meer dan de helft van de gemeenten nooit van de grond (zie persartikel).

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft de VKBDB indertijd immers wél op een werkbare manier in hun eigen Wegendatabank kunnen integreren. Momenteel bestaan er in Vlaanderen dus twee databanken met afzonderlijke gebruikersinterface voor het inventariseren en onderhouden van verkeersborden, namelijk de VKBDB van MOW en de Wegendatabank van AWV.

In het project snelheid.vlaanderen slaan MOW en AWV de handen in mekaar om een unieke authentieke databank te creëren voor alle wegbeheerders van Vlaanderen. Hierbij wordt de oude VKBDB in de AWV-Wegendatabankomgeving geïntegreerd tot een nieuwe, gebruiksvriendelijkere bijhoudingstool voor de gemeenten. Hiervoor zijn in de voorbije weken een aantal technische werkgroepen samengekomen met vertegenwoordigers van lokale besturen om zaken te testen en om de behoeften van de gemeenten over te brengen. Er wordt alleszins maximaal rekening gehouden met bestaande authentieke bronnen (GRB, Wegenregister) en import- en exportfunctionaliteiten.

Voorlopig is er nog geen duidelijkheid over eventuele opleidingen, handleidingen of ondersteuning. De toepassing wordt in de komende weken getest door de gebruikersgroep. Het is de bedoeling om eind 2017 een Verkeersbordendatabank 2.0 te kunnen presenteren. De bestaande data uit de oude VKBDB zal op dat moment worden overgepompt naar de nieuwe databank, normaal gezien dus in een meer performante gebruikersinterface. Tot die tijd kunnen gemeenten wel nog aan de slag blijven in de oude VKBDB-omgeving.


1 reactie

VVSG-GIS 10/11/2017 – Intergemeentelijk GIS Midwestoverleg · 1 december 2017 op 18:59

[…] nieuwe toepassing van snelheid.vlaanderen (de verkeersbordendatabank 2.0) wordt op 1/1/2018 gelanceerd. Op 6/12/2017 wordt de bestaande verkeersbordendatabank definitief […]

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.