Notifeye-app stuurt meldingen van burgers door naar gemeentelijk infopunt

Gepubliceerd door Wouter Verhelst op

Eind januari lanceerde een Vlaamse startup Notifeye, een generieke meldingsapp beschikbaar in 3 talen en voor 582 gemeenten in België. Afhankelijk van de locatie van de melding, wordt deze doorgemaild naar het infopunt van de desbetreffende gemeente. De app is – net als het gelijkaardige initiatief van Merkator voor innames openbaar domein – gemaakt vanuit het standpunt van de burger, die 1 meldingsplatform wil, onafhankelijk van in welke gemeente hij of zij zich bevindt. Lokale besturen met eigen meldingssystemen kunnen hier kritisch op reageren, maar het beeld is wat genuanceerd.

Voor gemeenten zonder meldingenmanagement biedt Notifeye op zich al bepaalde mogelijkheden. Afhankelijk van het soort abonnement, kan Notifeye gebruikt worden als een eenvoudig systeem voor meldingenmanagement. Naar gelang het type kunnen deze meldingen bijvoorbeeld automatisch gedispatcht worden naar een specifieke dienst.

Meldingen gebeuren via eenvoudige geolocatie op een Google Maps-achtergrond. De locatie kan op de kaart aangeduid worden of eventueel door het ingeven van een adres (Google-adressenservice). De locatie van de melding worden doorgegeven in de vorm van coördinaten en visuele situering op kaart.

In de gratis versie kan je een gemeentelijk beheerdersaccount aanmaken waarmee je extra gebruikers kan toevoegen en het standaard e-mailadres waar meldingen worden afgeleverd kan wijzigen. De maker van Notifeye heeft standaard de algemene contactpunten van elke gemeente toegevoegd (bv. info@gemeente.be). Net zoals bij het gelijkaardige initiatief van Merkator voor aanvragen voor inname openbaar domein, bestaat het risico dat meldingen niet op het juiste adres toekomen of zelfs verloren gaan.

Bedenkingen

Er zit uiteraard een bepaalde commerciële strategie achter: zo zijn niet alle functionaliteiten beschikbaar in de gratis versie. Om bijvoorbeeld de status van een melding aan te passen, feedback te geven aan de melder of meldingen te dispatchen, moet de gemeente een abonnement aanschaffen.

Gemeenten die dit echter niet willen, ontvangen dan meldingen die ze om organisatorische redenen liever via een andere weg willen zien binnenkomen. Veel gemeenten hebben immers eigen meldingskanalen die vaak ingebed zijn in een eigen dienstverleningsconcept, gekoppeld aan een backoffice-systeem en verankerd in allerlei interne processen. De kritiek is dat
Notifeye – net als het generieke aanvraagplatform van Merkator – op die manier een efficiënte opvolging soms eerder kan bemoeilijken dan vergemakkelijken, zowel voor gemeenten maar finaal ook voor burgers. Bepaalde gemeenten hebben al expliciet gecommuniceerd dat ze niet met Notifeye werken (vb. Herentals).

Daartegenover staat dat er een API beschikbaar is om Notifeye te koppelen met bestaande systemen (bv. met Topdesk en Tobibus/Tobania is er intussen al een koppeling uitgewerkt). Op die manier kan Notifeye ook louter als een louter front-end portaal gebruikt worden, zonder dat het de geijkte interne processen verstoort.

Conclusie

Met nakende fusies en regionale samenwerkingsverbanden in het achterhoofd, speelt Notifeye handig in op de groeiende tendens naar gemeenteonafhankelijke portalen. Het systeem kan op zich al zinvol zijn voor gemeenten die geen meldingsysteem hebben, maar ook voor gemeenten die dit wel hebben en Notifeye enkel als meldingstool gaan gebruiken, via de API geïntegreerd met hun eigen backoffice systemen.

Notifeye is gemaakt vanuit het standpunt van de burger als een initiatief om de ontzettende versnippering in lokale dienstverlening tegen te gaan. Op zich kan niemand daar iets op tegen hebben. In die zin kijkt het met een frisse blik naar gemeentelijke processen die maar al te vaak opgezet zijn om te eindigen aan de gemeentegrens. Het feit dat dergelijke initiatieven, vertrekkend vanuit een organisch groeiende bottom-up benadering, in enkele maanden tijd kunnen opgezet worden, kan ook een wake-up call zijn voor de hogere overheid om dergelijke eenvoudige zaken een kans te geven.


2 reacties

Notifeye-app stuurt meldingen van burgers door naar gemeentelijk infopunt – Wij zijn verhuisd naar www.wvigisco.be · mei 14, 2019 op 10:32 am

[…] Bron: Notifeye-app stuurt meldingen van burgers door naar gemeentelijk infopunt […]

Notifeye-app stuurt meldingen van burgers door naar gemeentelijk infopunt – IOK GIS · mei 14, 2019 op 8:32 pm

[…] Bron WVI Gisco: Notifeye-app stuurt meldingen van burgers door naar gemeentelijk infopunt […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.