OpenRouteService – deel 2: Isochronen in Qgis
Een kleine reeks om je bekend te maken met de route service van OpenStreetMap. In het eerste deel maakt je kennis met de online tool: https://openrouteservice.org/. In dit tweede deel kan je leren hoe je isochronen maakt rond meerdere punten in QGIS op basis van de OpenRouteService Api. Isocronen zijn lijnen die reële rijtijden of rij-afstanden aanduiden.
Voorbereidend werk
Het gebruik van de service is gratis maar je moet enkele stappen ondernemen om er mee aan de slag te kunnen gaan.
- Vraag API key aan via https://openrouteservice.org/sign-up/
- Vul je gegevens in en klik op ‘submit’
- Activeer je account door op de link te klikken die je in een email toegezonden kreeg
- Log in op openrouteservice.com en ga naar ‘Dasboard’ (in de menu rechtst bovenaan)
- Kies onderaan bij “request token” voor ‘Standaard’ en geef het een voor jou herkenbare naam
- Klik op ‘Create Token’
- Installeer plugin: ‘ORS Tools’
- Configureer de plugin in QGIS via menu ‘web’ > ‘ORS tools’ > ‘Provider Settings’
- Klik het pijltje open en vul de waardes in van de API Key die je op openrouteservice.org aanmaakte.
Afstandsanalyse
Open de ORS tool via het menu ‘web’ > ‘ORS tools’ > ‘ORS tools’
- Kies in het tabblad ‘Batch Jobs’ voor ‘Isochrones from layer’
- Travel mode: driving-car
- Dimension: Time
- Comma-separated ranges [mins or m]: 5, 10, 15
- Isochrones: wegschrijven in een shapefile (of tijdelijke laag als je nog aan het testen bent)
Om de isochronen rond meerder punten op te schonen moeten de vlakken samengevoegd worden, en volgorde van afbeelden van de laag worden aangepast:
- Gebruik ‘Vector’ > ‘Geoprocessing gereedschappen’ > ‘samensmelten’ .
- Kies bij ‘Veld(en) losmaken voor het veld ‘AA_mins’
- Als de volgorde van afbeelding van de lagen nog niet goed is:
‘Laageigenschappen’ > ‘Symbologie’ > ‘Geavanceerd’ > ‘Symboollagen’
- Geef een nummering waarbij de laag die onderaan moet liggen de laagste waarde krijgt en de laag die bovenaan moet liggen de hoogste waarde:
Met dank aan het onderzoekswerk van Bart Boute.
0 reacties