Mobile Mapping beelden stopgezet na juni 2019

Gepubliceerd door Wouter Verhelst op

Wat al een tijdje in de lucht hing, is eind maart bevestigd door Informatie Vlaanderen. Het was al langer duidelijk dat er geen vernieuwing van de 360°-beeldendatabank meer in zat, maar na juni 2019 wordt ook de hosting van de bestaande beelden stopgezet, bij gebrek aan financiering vanuit de Vlaamse overheid. Een serieuze streep door de rekening van veel lokale besturen, die het gebruik van de beelden in een aantal administratieve processen hadden geïntegreerd, maar ook van een aantal softwaretoepassingen en interbestuurlijke projecten zoals de Verkeersbordendatabank.

GIS-objecten intekenen en meten op de beelden via de 3D-puntenwolk waren een van de grootste voordelen van de zogenaamde Mobile Mapping-beelden ten opzichte van Google Streetview

Voor gemeenten zijn er volgende alternatieven:

  • Terug naar Google Streetview. Het grootste verschil met Google GIS-objecten intekenen en meten op de beelden via de 3D-puntenwolk waren een van de grootste voordelen van de zogenaamde Mobile Mapping-beelden ten opzichte van Google Streetview. Nadeel hiervan is dat veel van deze beelden van minder recente datum zijn (2009-2010). Op sommige plaatsen zijn de Streetview-beelden in 2017-2018 wel bijgewerkt, maar dit hangt blijkbaar volledig af van de goodwill van Google zelf. Meer info
  • Zelf beelden laten rijden/vliegen. Verschillende firma’s bieden hiervoor intussen hun diensten aan, gaande van volledige 360°-beelden genomen vanop de weg tot 360°-oblieke luchtfoto’s waarop ook binnengebieden zichtbaar zijn, al dan niet in combinatie met een 3D-puntenwolk. Voordeel hiebij is dat er maatwerk kan geleverd worden, dat de data volledig in eigendom is van de gemeente en dat er ook zones kunnen worden opgenomen die niet voor wagens toegankelijk zijn (bv. parken). Nadeel is uiteraard de kostprijs, die voor de meeste kleinere besturen niet haalbaar is. Op niveau van VVSG en de nutssector zijn er ideeën rond een systeem van co-financiering, maar echt concreet is dit voorlopig nog niet.

Stimulans voor de Verkeersbordendatabank

Ook voor private softwarefirma’s die de beelden in hun GIS-toepassingen hadden geïntegreerd als extra functionaliteit is dit een vervelende kwestie. Daarnaast is er ook het interbestuurlijke project van de Verkeersbordendatabank, waarin de Mobile Mapping-beelden via een plug-in beschikbaar waren om verkeersborden op te karteren. Het bijwerken van de verkeersbordendatabank – tot nader order nog geen GIS-verplichting – wordt hierdoor natuurlijk praktisch wat moeilijker en verhoogt de nood aan een mobiele applicatie voor bijwerking op het terrein. Het projectteam Verkeersborden.Vlaanderen heeft hier intussen alvast de nodige capaciteit op gezet en wil later dit jaar nog landen met een eerste versie van dergelijke mobiele app. Eind maart werd hierover intussen een workshop gehouden met een groep actieve gebruikers.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.