Mobiele toepassing voor beheer Verkeersbordendatabank gelanceerd na testfase in Midwest

Gepubliceerd door Wouter Verhelst op

Verkeerborden.Vlaanderen, alias de vernieuwde Verkeersbordendatabank, mag intussen bijna 2 kaarsjes uitblazen. Meer en meer gemeenten gebruiken de databank niet alleen om de snelheidsregimes te laten doorstromen, maar vooral ook als inventaris voor het beheer van hun gemeentelijke verkeersborden. Een missing link bleef echter de mogelijkheid om de databank vanop het terrein te beheren. Met de lancering van de mobiele applicatie MOVIN’ is nu een belangrijke praktische drempel weggewerkt om er als gemeente mee aan de slag te gaan.

Intussen is het hergebruik van de data rond snelheidsregimes ook effectief bewezen: een aanpassing via de Verkeersbordendatabank in Moorslede werd in de GPS een paar dagen later effectief zichtbaar. We kunnen dus stilaan spreken van een GIS-verplichting, niet door een decreet, maar omwille van maatschappelijk nut. Tip: de manier waarop de afgeleide snelheidsregimes tot stand komen en via een algoritme als GIS-data ontsloten worden, is sinds kort uitgebreid beschreven in een apart document.

Het op punt zetten van de Verkeersbordendatabank vereist uiteraard de nodige terreincontroles. In het gebruikersoverleg met AWV/MOW werd van meet af aan aangegeven dat het mobiele gebruik van de toepassing hiervoor een must was, zeker na het wegvallen van de gratis 360°-beeldendatabank die in de toepassing geïntegreerd was. Afgelopen zomer werd MOVIN’ door een paar pilootgemeenten getest, ook in Midwest.

In Wielsbeke was de databank in 2018 op punt gezet door een jobstudent. Toen gebeurde dat nog via terreincontroles met een fototoestel en analoge notities. In 2019 werden enkele bijwerkingen via MOVIN’ gecapteerd. De grote efficiëntiewinst met MOVIN’ ten opzichte van de vorige inventarisatiecampagne lag hier vooral in het feit dat de app foto’s neemt die direct kunnen opgeladen worden bij een nieuwe of bestaande opstelling.

Voor Wingene kwam de testfase van MOVIN’ perfect uit qua timing. De mobiliteitsambtenaar had eerder dit jaar het grootste deel van de in de Verkeersborden.Vlaanderen aanwezige verkeersborden al aan een visuele conformiteitscheck onderworpen, zowel in de databank als op het terrein. Een jobstudent ging deze zomer 4 weken lang op pad met een tablet en bracht op die manier alle aanwezige verkeersborden in beeld, eventueel voorzien van de nodige opmerkingen. Nieuwe of ontbrekende opstellingen werden via de app meteen aangegeven met de exacte geolocalisatie. Van achter zijn bureau kreeg de mobiliteitsambtenaar de terreincontroles meteen te zien in de Verkeersbordendatabank, onmiddellijk voorzien van een actuele foto. Op basis van de foto werden de nodige bijwerkingen dan direct doorgevoerd. In Wingene werd er ook voor gekozen om meteen alle straatnaamborden, borden voor fietsroutes, spiegels, verkeerspaaltjes etc… mee te nemen. De Verkeersbordendatabank laat inderdaad toe om naast de verkeersborden ook andere verkeersinfrastructuur te inventariseren (wegmarkeringen (nog) niet – nvdr).

MOVIN’ is in feite een gestroomlijnde responsieve webtoepassing. Net zoals bij Verkeersborden.Vlaanderen gebeurt de aanmelding via ACM/IDM (idealiter via Itsme). De bijwerkingen komen in de vorm van meldingen terecht in de toepassing van Verkeersborden.Vlaanderen zelf (dus met locatie-aanduiding, foto, gestructureerde omschrijving en eventuele vrije opmerkingen). Het is dan aan de beheerder om de meldingen te valideren en te verwerken. MOVIN’ gaat dus niet rechtstreeks vanop het terrein de databank bijwerken, maar is bedoeld om de terreincontrole veel efficiënter te maken. Vooral het direct vastleggen van de locatie en de foto’s is een enorme stap vooruit. De kans op fouten bij zowel het capteren als het verwerken is hierdoor ook veel kleiner.

De grote meerwaarde van Verkeersborden.Vlaanderen voor een gemeente wordt pas echt duidelijk eens de inventaris op punt gezet is. Door de uitgebreide filtermogelijkheden kunnen gerichte vragen heel snel beantwoord worden (Hoeveel verkeersborden staan er in een bepaalde straat? Hoeveel borden van zone 30 staan er en waar staan ze? …). In Wingene is men van plan om MOVIN’ te laten gebruiken door de technische buitendienst om de plaatsing, vervanging of herstelling van borden te rapporteren. Door de bijwerking te laten valideren door een mobiliteitsexpert, worden ook meer beleidsgerichte vragen gesteld, bijvoorbeeld over de relevantie van bepaalde borden of over de kwaliteit van de opstelling. Een interessant neveneffect hiervan is ook dat de technische dienst tijdens de uitvoering ook inhoudelijk begint actief mee te denken op dit vlak.

Wingene heeft een document opgesteld met samenvattende richtlijnen voor de verkeersdeskundige opstelling van verkeersborden, gebaseerd op het ministerieel besluit van 11/10/1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, aangevuld met eigen gemeentelijke keuzes om de plaatsing te uniformiseren waar mogelijk. Klik hier om het document te downloaden (met dank aan Arnold Parmentier).

Uitgebreide info over MOVIN’, met handleidingen en demofilmpjes

Rond de verdere ontwikkelingen van MOVIN’ is een gebruikerswerkgroep opgericht. Geïnteresseerd om deel te nemen? verkeersborden@vlaanderen.be


0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.