Meldingen op kaart in Ledegem

Gepubliceerd door Wouter Verhelst op

De gemeente Ledegem zocht al een tijdje naar een systeem om burgers meldingen over het openbaar domein te laten doen via een eenvoudige kaartapplicatie. De uiteindelijke keuze is gevallen op het Nederlandse Reppido. Sinds 1 januari 2021 kunnen Ledegemnaren hun meldingen indienen en ze ook zelf opvolgen via www.reppido.be. Ledegem koos er ook bewust voor om de status van de ingediende meldingen voor iedereen te allen tijde heel transparant raadpleegbaar te maken op een kaart.

Reppido is de vereenvoudigde SaaS-versie van het in Nederland al lang ingeburgerde Melddesk van Beheervisie. De applicatie werd pas vorig jaar ontwikkeld en Ledegem was meteen de pilootgemeente in Vlaanderen. onder referenties was Reppido dus niet de meest voor de hand liggende keuze. Doorslaggevend voor Ledegem was echter de mogelijkheid om heel snel te kunnen starten met een snel te implementeren systeem dat minimale aanpassingen vraagt op vlak van interne organisatie, in afwachting van een doorgedreven interne denkoefening op langere termijn. In tegenstelling tot andere systemen is het centrale beheer en de back-office opvolging bij Reppido zeer minimaal en herleid tot de essentie van wat een meldingenmanagementsysteem moet doen:

  • meldingen centraal registreren via een zo eenvoudig mogelijke tool
  • meldingen indien gewenst automatisch dispatchen
  • automatische feedback over de status en de oplossing voorzien naar de melder
  • rapportering mogelijk maken in lijst- en kaartvorm

Ondanks het eenvoudige beheer, bevat Reppido toch enkele leuke functionaliteiten die als gemeente voor de nodige flexibiliteit zorgen. Categorieën en subcategorieën kunnen onbeperkt worden aangemaakt en automatisch worden toegewezen aan standaard behandelaars. Per categorie kan er apart ingesteld worden of het achterlaten van contactgegevens verplicht is. Er kan een buffer ingesteld worden waarbinnen de melder erop gewezen wordt dat er reeds een melding in de nabije omgeving gebeurd is. Voor bepaalde categorieën kan een standaard infobericht of een doorverwijzing naar andere meldingsportalen ingesteld worden. Feedback over de afhandeling kan intern gehouden worden of doorgestuurd worden naar de melder.

De SaaS-applicatie bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Een meldingenportaal voor de burger (www.reppido.be). De interface om te melden is uiteraard volledig responsief. Bij melden op een mobiel toestel wordt automatisch de locatie overgenomen.
  2. Een aparte omgeving waarin de afhandelaar de aan hem toegewezen meldingen kan behandelen.
  3. Een admin-omgeving voor de beheersinstellingen, het centrale overzicht van alle meldingen en exportfunctie

Wat voor de specifieke situatie van Ledegem ideaal was, is voor andere besturen wellicht onvoldoende. Aan de eenvoudige aanpak van Reppido zijn immers ook nadelen verbonden. Anders dan bij meer uitgebreide tools is er bijvoorbeeld nog geen systeem voor het aanmaken of plannen van werkopdrachten voorzien. Ook meldingen linken aan assets (GIS-objecten) of het linken met een beheersprogramma voor structureel onderhoud is niet mogelijk. Merk ook op dat Reppido in eerste instantie bedoeld is voor meldingen die gelinkt zijn aan het openbaar domein. Klachten of vragen voor specifieke gemeentediensten van meer inhoudelijke aard worden in Ledegem in principe niet via Reppido behandeld.

Reppido blijft echter nog steeds in verdere ontwikkeling en heeft op termijn de ambitie om een volwaardig alternatief voor Melddesk te worden. Het is ook de bedoeling om via een API te kunnen koppelen met andere toepassingen. Op die manier zou de eenvoudige meldingeninterface van Reppido bijvoorbeeld als front-end kunnen gebruikt worden in combinatie met een uitgebreidere back-office oplossing van een andere dienstenlenverancier.

Ledegem (9.681 inwoners voor 24,76 km²) is vanaf oktober 2020 gestart met een testperiode en heeft vanaf 2021 een communicatiecampagne naar de burgers gelanceerd. Op het moment van schrijven (maart 2021) waren er in totaal een 250-tal meldingen geregistreerd.

Categorieën: Openbaar domein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.